Kleine reparaties

U dient reparatieverzoeken te melden aan de verhuurder of beheerder. Er zijn echter reparaties die u zelf moet uitvoeren. De richtlijnen hiervoor vindt u op de website van de nationale overheid. Er kunnen echter uitzonderingen worden gemaakt in uw huurovereenkomst, dus lees uw huurovereenkomst zorgvuldig door.

Zodra uw reparatieverzoek is ontvangen, neemt een servicemonteur of beheermedewerker contact met u op om een afspraak te maken of de verhuurder geeft u het telefoonnummer van de servicemonteur zodat u zelf contact kunt opnemen.

Controleer echter vooraf of u de reparatie zelf kunt uitvoeren (als de servicetechnicus voor niets naar u toe komt, kost dat u meestal € 35 <-> € 55 exclusief btw, wat zonde is). Beschrijf het probleem zo duidelijk mogelijk en geef aan op welk(e) telefoonnummer(s) u bereikbaar bent.

Samengevat: sommige reparaties zijn voor rekening van de verhuurder, maar andere reparaties zijn voor rekening van de huurder. Alle reparaties overeenkomstig het Besluit kleine herstellingen (BW, titel 7.4, art. 217) zijn ten laste van de huurder. Controleer vooraf of de reparatie voor eigen rekening is. Houd er rekening mee dat als de servicetechnicus gratis naar u toe komt, er kosten aan verbonden zijn. Natuurlijk kan de verhuurder of beheerder ook de reparatie voor u regelen als u zelf de kosten draagt. U kunt hier uw reparatieverzoek indienen.

Reparaties

Bel de brandweer.
Op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 direct de verhuurder of het beheerkantoor informeren, anders de eerstvolgende werkdag.

Stroomuitval

Controleer of alle zekeringen goed zijn aangesloten / controleer de aardlekschakelaar.
Bel uw leverancier om te kijken of er een storing is en meld deze storing.
Informeer de verhuurder of het beheerkantoor op werkdagen tussen 09:00 en 17:00, anders de eerstvolgende werkdag.

Geen water

Bel uw leverancier om te kijken of er een storing is en meld deze storing.
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 de verhuurder of het beheerkantoor informeren, anders de eerstvolgende werkdag.

CV-storing

Controleer of er voldoende water in de CV zit en of de radiatoren zijn ontlucht, zo niet bijvullen.
Op werkdagen tussen 09:00 en 17:00 de verhuurder of het beheerkantoor informeren, anders de eerstvolgende werkdag.

Verstopte afvoer/riolering

Het reinigen en ontstoppen van de interne riolering tot aan het aansluitpunt van het woongedeelte van het gehuurde pand op de gemeentelijke riolering of de hoofdriolering is voor rekening van de huurder zelf. U moet daarom zelf een rioolreinigingsdienst inschakelen.

Lekkage van bovenburen

Contact opnemen met bovenburen en het probleem direct laten oplossen
Bij geen contact een briefje door de brievenbus doen om contact op te nemen met de verhuurder of de beheerder.
Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 de verhuurder of het beheerkantoor informeren, anders de eerstvolgende werkdag.

Lekkage

Controleer waar de lekkage vandaan komt en tref noodmaatregelen.
Informeer de verhuurder of het beheerkantoor op werkdagen tussen 09:00 en 15:00, anders de eerstvolgende werkdag.

Inbraak

Bel de politie en informeer de verzekeringsmaatschappij
Informeer de verhuurder of het beheerkantoor op werkdagen tussen 09:00 en 15:00, anders de eerstvolgende werkdag.
Bel tijdens avonduren en weekenden een slotenmaker (zie hieronder).

Slotdefect

Op werkdagen tussen 09:00 en 15:00 de verhuurder of het beheerkantoor informeren, anders de eerstvolgende werkdag.
In de avond en in het weekend kunt u slotenmaker Alter bellen op 0174 70 02 93.
U (de huurder) moet deze kosten zelf betalen, maar hier heeft u de zekerheid dat u nooit te veel betaalt!
Let op: Alleen na overleg en goedkeuring door de verhuurder kunnen de kosten van het algemene voordeurslot worden vergoed (volgens markttarieven).

Gashaarden, centrale verwarming en geisers

Wij wijzen u erop dat u moet zorgen voor de jaarlijkse reiniging van de gashaarden, centrale verwarming en/of geisers, tenzij u contractueel anders bent overeengekomen. Omdat het reinigen van apparatuur uiterst belangrijk is voor de veiligheid, juiste werking en een langere levensduur, vragen wij u specifiek hier aandacht aan te besteden. Als dit wordt geregeld door de verhuurder of het beheerkantoor, hoeft u niets te doen. Als u het zelf regelt, stuur dan een kopie van de factuur naar de verhuurder of het beheerkantoor. Als u dit nalaat, gaat de verhuurder of het beheerkantoor ervan uit dat er geen onderhoud is uitgevoerd en worden eventuele reparatiekosten aan u doorberekend.